Pelan perniagaan

Pernah aku cerita pasal aku kena tipu dalam perniagaan. Takpe, aku jadikan itu sebagai satu pengajaran. Lepas ni aku kena rangka betul2 perniagaan yang akan aku jalankan. Buat masa sekarang ni, aku ikut kawan aku bawak lori.

Perlahan2 kayuh. Bukan senang nak dayung sampan di saat ni. Akibat kemelesetan ekonomi sekarang ni membuatkan aku perlu lebih berhati-hati. Aku dalam rangka untuk melibatkan diri aku secara langsung di dalam bidang supply & service untuk industri O & G.. Mende O & G ni? Oil & Gas.. Cuma aku perlu kajian yang lebih terperinci dalam industri ni.

Aku ada bertanya dengan beberapa orang yg terlibat secara langsung di dalam industri ni. Dorang cakap, banyak benda yang aku perlu ambil tahu. Dari segi segala instruments dan juga tools yg sering digunapakai di dalam industri oil & gas ni. Cuma nasihat dorang pada aku, aku hanya perlu bersabar sebab industri oil & gas ada sedikit terjejas akibat downturn baru2 ni.

Jadi.. Dalam aku bawak lori, aku juga sedang study mengenai industri oil & gas. Aku sedang cuba untuk mencari mana2 supplier dan kawan2 aku yg terlibat dalam industri tersebut. Bak kata pepatah.. Berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian.. Bersakit-sakit dahulu, bersenang-lenang kemudian.

Comments

Popular Posts