Mind Your Tongue

Banyak dah bebudak zaman sekarang yg aku tengok dah kurang beradab. Bukan nak cakap aku ni beradab sangat, tapi at least aku still hormat orang yg lagi tua dari aku.

Ntah ape masalah dorang, aku pon tak pasti. Ternyata kurangnya adab dikalangan muda mudi zaman sekarang bukan berpunca dari mak dan ayah kat rumah, tapi berpunca dari pergaulan. Bak kata pepatah, lembu punya susu, sapi yang dapat nama. Korang paham tak maksud aku?

Okeh, aku bagi contoh.

Anak makcik Melah, nama Fatimah. Si Fatimah ni suka maki hamun orang sedangkan makcik Melah ni seorang yg sangat menjaga setiap perkataan yg keluar dari mulut dia. Si Fatimah ni jadi camtu sebab duk bergaul dengan bebudak yg agak biadap. (asal-usul bebudak biadap jadi biadap tu, korang pikir la sendiri)

Oleh kerana si Fatimah ni suka maki hamun orang, member-member makcik Melah ni duk ngumpat. Ayat-ayat yg common, "Si Melah tu tak reti ajar anak.", "Si Fatimah tu suka maki orang sebab mak dia (makcik Melah) tak ajar." dan lain-lain lagi. Tak ke kesian kat makcik Melah tu?

Jadi, aku seru kepada bebudak yang kurang ajar tu, bebawaklah jaga pertuturan.. Walaupun pertuturan aku ni agak kurang sopan, tapi aku takde memaki hamun orang. Come on, we live in a new era la guys.. Kesian kat mak ayah korang. At least have some respects dan jaga nama baik dorang.

Comments

ateng said…
jgn la gune cth nm fatimah...huhu

Popular Posts